Kazaň a Simbirsk - carský poklad a Orlík

12.4.2015

Bývalý hotel Bristol, dnes Žiguli – místo pobytu důstojníků Čsl. legiíZoom gallery
Bývalý hotel Bristol, dnes Žiguli – místo pobytu důstojníků Čsl. legií
Dnešek jsme strávili z větší části v autě.

Ráno jsme museli dohonit pár míst, které jsme Samaře a Legionářům dlužili. Z hotelu jsme tedy vyrazili nejdříve k bývalému hotelu Bristol, dnes Žiguli, který sloužil jako domov pro legionářské důstojníky. (Vidíte ho na fotce vlevo. Všechny fotky v galerii uvidíte po kliknutí na kteroukoli fotku vpravo vedle článku.)

Odsud jsme vyrazili na místo bývalého hřbitova, kde bylo pohřbeno 117 legionářů a také velmi známý poručík Gajer. Místo jsme našli a také jeden pomníček postavený ale na památku „skupiny bolševických bojovníků, kteří byli zastřeleni kontrarevolucionáři“. Na místě, kde býval hřbitov, roste nyní velké patrové parkoviště.

V parčíku jsme také podle přesných instrukcí z Čsl. Obce legionářské našli betonový základ pomníku, který se zde Obec snaží již několik let postavit, avšak dosud k tom nedostala povolení. Základová deska nebyla pod odpadkovým košem a hromadou tajícího sněhu prakticky k nalezení.

Historické konsekvence v článcích přátel Čsl. obce legionářské Kazaň, město vítězství i porážky a Bitva u Simbirsku

Čas při přesunech v páteční zácpě velmi rychle ubíhal, bylo 11 hodin a my jsme měli před sebou 500 km do Kazaně a ještě prohlídku města Simbirsk, tak jsme raději vynechali místo na břehu Volhy v Samaře, kde se Legionáři při přesunu do Samary po vítězné bitvě u Lipjag vyloďovali. Vyrazili jsme směrem na sever. Překvapila nás výborná kvalita silnice a tak jsme se radovali, že do Kazaně dorazíme brzy. Náš pomalý postup na mapě nás ale po 3 hodinách ubezpečil, že na celou cestu potřebujeme opravdu alespoň 8 hodin čisté jízdy a k tomu ještě čas na prohlídku Simbirska. Oběd jsme proto vyřešili půl kilovkou kaviáru z nějakého druhu volžské ryby, jejíž název jsem zapomněl. Koupili jsme ji v obchůdku u silnice. Jedli jsme kaviár plnými polévkovými lžícemi a cítili se při báječně.

Pak zase hodiny za volantem přerušené návštěvou Simbirsku-Uljanovska, rodiště Lenina a z našeho pohledu hlavně místa, kde se Legionářům podařilo ukořistit obrněný vlak, který následně pojmenovali Orlík 2 a který mimo jiné využili v bitvě u Lipjag a dobytí Samary. Železniční most dlouhý asi 2100 metrů a nazvaný „Imperiální“ byl postaven na začátku první světové války jako nejdelší železniční most v Evropě. V padesátých letech pak byl zrekonstruován a byla k němu přidána i část pro přejezd automobilů. Most jsme proto přejeli tam a zpět a Petr přejezdy nafilmoval.

V Simbirsku to vypadalo jako o nějakých 30 let dříve – srpy a kladiva, rudá barva, socha Lenina, plakáty a nápisy, ohromný památník Leninovi, v jehož středu jsou umístěny 3 domky, kde se narodil Lenin, kde se narodil jeho bratr i jeho sestra. To vše je nyní umístěno v místě překrásného výhledu na Volhu a Imperiální most. Nebylo možné toto město jen tak opustit a tak jsme zde projezdili a prochodily asi dvě a půl hodiny, než jsme se vydali dál.

Cesta v dešti po setmění nebyla nijak příjemná. Asi po hodině jsme přejeli „hranici“ Tatarstanské republiky a po další hodině a půl, kolem desáté večer místního času jsme vjeli na předměstí Kazaně. Tady jsme prožili kulturní šok, protože Kazaň vypadá oproti Samaře i Simbirsku jako ráj – čisto, opravené domy, upravené sady, perfektní silnice, spousty světel a neonů, dobře upravení lidé…. Musíme ještě zjistit, čím přesně to je.

Teď je pět ráno, a my vstáváme, abychom si rychle Kazaň prohlédli a v osm hodin už zase vyrazili zpět na desetihodinovou cestu kolem Volhy zpět do Samary, kde musíme v šest večer odevzdat auto a přesunout se na nádraží k odjezdu vlakem do Čeljabinsku – cesta vlakem potrvá asi 20 hodin.

Stavba parkoviště v místech bývalého hřbitova, kde byli pohřbeni také naši legionáři padlí v bojích o SamaruStavba parkoviště v místech bývalého hřbitova, kde byli pohřbeni také naši legionáři padlí v bojích o Samaru
Deska připomínající smrt skupiny rudých bojovníků v rukách „kontrarevolucionářů“Deska připomínající smrt skupiny rudých bojovníků v rukách „kontrarevolucionářů“
Petr filmuje betonovou desku na níž bude možná jednou stát památnik Čsl. legionářům. Teď je na ní odpadkový koš, odpadky a hromada tajícího sněhuPetr filmuje betonovou desku na níž bude možná jednou stát památnik Čsl. legionářům. Teď je na ní odpadkový koš, odpadky a hromada tajícího sněhu
Odpočinkové místo na silnici mezi Samarou a Simbirskem u řeky Volhy. Tady jsme si koupili k obědu kaviár
Impozantní vjezd do Simbirsku-Uljanovsku
Petr a Vladimír
Imperiální most postavený na začátku 1. světové války jako nejdelší železniční most v Evropě. Zde se Legionářům podařilo ukořistit obrněný vlak, který následně pojmenovali jako Orlík 2
Simbirsk, stejna jako Samara a zřejmě celé Rusko se velmi aktivně připravují na oslavy 70. výročí konce Druhé světové války
Dvě hlavy
Lenin žije
Leninův rodný dům umístěný jeho uprostřed ohromného památníku a muzea
Malý Vladimír s maminkou
Celkový pohled na Imperiální most vedoucí přes řeku Volhu
Budova Leninova památníku a muzea postavená v letech 1967-1970, která byla v roce 1972 oceněna prestižní cenou „Nejlepší památník Leninovi v SSSR"
 Noční Kazaň
Legionáři > Příběh filmu > Sibiř 2015 > Kazaň a Simbirsk - carský poklad a Orlík