Mission completed

24.4.2015

Mise splněna. Poslední dva dny trávíme ve Vladivostoku, v pátek sedáme na letadlo a kolem poledne jsme doma. 

Západ slunce nad přístavem VladivostokZoom gallery
Západ slunce nad přístavem Vladivostok
Středa pro nás začala v půl třetí ráno odjezdem na letiště v Irkutsku. Odlet letadla do Vladivostoku byl ale opožděný asi o dvě hodiny, takže jsme byli mírně frustrováni. Po trochu komplikované transakci pronájmu auta na letišti jsme vyrazili do města. Cesta byla zpočátku trochu složitější v tom, že naše auto mělo řízení napravo a téměř prázdnou nádrž. Benzín se podařilo po 20 km koupit a postupně jsme také zjistili, že ve Vladivostoku jezdí 95% aut se volantem napravo – všechno jsou to auta z druhé ruky dovezená z Japonska.

Ve Vladivostoku jsme pak kontaktovali člověka, kterého nám doporučili kolegové z Československé obce legionářské – je to ředitel firmy, která má na starosti obnovu a údržbu památníku čsl. legionářů na Mořském hřbitově ve Vladivostoku. Byla to skvělá volba – ihned přijel do hotelu a odvezl nás rovnou k památníku. Sami bychom bývali měli zásadní problém památník na tak rozlehlém hřbitově rozkládajícím se po zalesněných stráních kopců nad mořem, najít.

Byli jsme mile překvapeni tím, jak skvěle jsou náhrobky udržované, a taky jsme zjistili, že ještě letos proběhne i generální oprava sochy i celého ústředního monumentu. Na rozdíl od omšelých památníčků vojáků spojeneckých armád (USA, Kanada, Velká Británie), jejichž vojáci, kteří se zúčastnili intervence na Sibiř v letech 1918 - 1920,  jsou pohřbeni v blízkosti našich. Naši legionáři tu odpočívají ve skutečně důstojném prostředí. Kousek od nichje tu také trochu zvláštně umístěná připomínka mrtvých japonských vojáků, kteří také se ve velkém počtu intervence zúčastnili.

Intervence si původně kladla za cíl pomoc československým Legiím, znovuotevření východní fronty, která se zhroutila po uzavření Brest-litevského míru mezi bolševickým Ruskem a Německem i Rakousko-Uherskem, a střežení vojenských spojených zásob uložených ve skladech na území Ruska. Tyto cíle se však rychle vytratily a spíše než pomoc našim Legiím spojenci očekávali, že Legie se stanou hlavní silou v jejich snaze znovuotevřít východní frontu i v ovlivňování ruské občanské války. Japonská vojska, která zde byla ve velkém množství, pak měla své vlastní cíle - zejména prosadit japonské ekonomické a teritoriální zájmy na Sibiři.

Na Mořském hřbitově jsme měli možnost vidět mnoho opulentních hrobek, ve kterých jsou pochováni šéfové vladivostockého podsvětí, kteří se tu ve druhé půlce devadesátých let vzájemně vybíjeli. Po prohlídce Mořského hřbitova jsme ještě velmi rychle projeli Ruský ostrov, kde byla nemocnice, v níž se léčili naši legionáři, i škola, kam chodili jejich nezletilí členové. Na ostrově byli také internováni vojáci, kteří se zúčastnili zakázaného sjezdu v Omsku, který byl svolán v reakci na frustraci legionářů z toho, že jejich cesta do Vladivostoku byla zdržována a politické vedení od nich žádalo, aby na Sibiři zůstali a stali se hlavní silou prosazující spojenecké zájmy v probíhající ruské občanské válce.

Večer nás pak pobavili čínští pracovníci - pracují i po tmě, jen aby stačili do květnových oslav pro své chlebodárce opravit dlažbu a schody před vojenskou ponorkou na nábřeží přístavu.

Ve čtvrtek jsme se snažili dostat do obchodního přístavu, odkud legionáři od podzimu 1919 až do září 1921 odjížděli zpět domů. Bohužel to není bez speciální propustky možné a tak jsme alespoň prohlédli a zachytili nádraží, kam přijížděli z cesty přes Sibiř. Další bod, který nás zajímal, bylo místo, odkud vyjížděli malými loděmi na Ruský ostrov vzdálený asi 8 km od pobřeží. Jedná se zároveň o nejvýchodnější pevninský bod euroasijské pevniny a je skvěle označený, protože na něm stojí maják. A my stojíme u tohohle majáku na fotce výše. Cestou jsme ještě udělali pár záběrů přístavu z okolních kopců a taky se nám podařilo najít nedaleko nejvýchodnějšího bodu konec kolejí trans-sibiřské magistrály. Nejdelší železnice světa dlouhá přes 9000 km zde zrezivělá končí ve starých rozpadlých stavbách u břehu Tichého oceánu.

Při naší prohlídce Vladivostoku jsme také několikrát přejeli Ruský most vedoucí na Ruský ostrov a Zlatý most přes Zlatý roh. Oba tyto mosty byly dostavěny v roce 2012 u příležitosti summitu APEC, který se zde konal. Zda bylo potřebné postavit ohromný most na neobydlený most, kde se v rovněž ohromné a rovněž nově vystavěné budově univerzity summit konal nebo se peníze mohly využít účelněji je otázka, která asi napadne každého.

Naše pouť tedy skončila. Mission completed. 

Nádraží VladivostokNádraží Vladivostok
Nádraží Vladivostok
Nádraží VladivostokNádraží Vladivostok
Nádraží Vladivostok
Pohled část přístavu Vladivostok, odkud odjížděly legionářské lodě zpět do EvropyPohled část přístavu Vladivostok, odkud odjížděly legionářské lodě zpět do Evropy
Pohled část přístavu Vladivostok, odkud odjížděly legionářské lodě zpět do Evropy
Ruský most vedoucí na téměř neobydlený Ruský ostrov.Ruský most vedoucí na téměř neobydlený Ruský ostrov.
Ruský most vedoucí na téměř neobydlený Ruský ostrov.
Pohled na zátoku Zlatý rohPohled na zátoku Zlatý roh
Pohled na zátoku Zlatý roh
Obchodní přístav Vladivostok. Zde se naloďovali čsl. Legionáři na cesty domů. Celkem  odsud v letech 1919 – 1921 odjelo 42 dopravních lodí, které různými cestami odvezli přes   72 000 osob do nově vzniklého
Obchodní přístav Vladivostok. Zde se naloďovali čsl. Legionáři na cesty domů. Celkem odsud v letech 1919 – 1921 odjelo 42 dopravních lodí, které různými cestami odvezli přes 72 000 osob do nově vzniklého
Maják Tokarevskij na nejvýchodnějším bodu euroasijské pevniny
Maják Tokarevskij na nejvýchodnějším bodu euroasijské pevniny
Pohled od majáku Tokarevskij směrem k přístavu
Pohled od majáku Tokarevskij směrem k přístavu
Pohled z Jihu směrem na přístav Vladivostok
Pohled z Jihu směrem na přístav Vladivostok
Nejvýchodnější bod euroasijské pevniny
Nejvýchodnější bod euroasijské pevniny
I Vladivostok má svou sochu V.I. Lenina
I Vladivostok má svou sochu V.I. Lenina
Jedna z asi 5 pevností, která v době první světové války chránila  Vladivostok
Jedna z asi 5 pevností, která v době první světové války chránila Vladivostok
Pohled na Zlatý most vedoucí přes Zlatý roh
Pohled na Zlatý most vedoucí přes Zlatý roh
Zátoka Zlatý roh, Vladivostok
Zátoka Zlatý roh, Vladivostok
Poslední metry kolejí Trans-sibiřské magistrály. Dál už je pak jen Tichý oceán
Poslední metry kolejí Trans-sibiřské magistrály. Dál už je pak jen Tichý oceán
Rejda přístavu Vladivostok
Rejda přístavu Vladivostok
Poslední metry kolejí Trans-sibiřské magistrály
Poslední metry kolejí Trans-sibiřské magistrály
Nejvýchodnější cíp euroasijské pevniny. U majáku Jiří Pruša a Petr Nikolaev
Nejvýchodnější cíp euroasijské pevniny. U majáku Jiří Pruša a Petr Nikolaev
Pamětní deska britským vojákům, kteří na Sibiř přišli s cílem zajišťovat britské zájmy  Sibiři a snad prý také pomoci československým legionářům dostat se ze Sibiře
Pamětní deska britským vojákům, kteří na Sibiř přišli s cílem zajišťovat britské zájmy Sibiři a snad prý také pomoci československým legionářům dostat se ze Sibiře
Pomníček vojákovi kanadské armády
Pomníček vojákovi kanadské armády
Trochu sešlý památník kanadským vojákům, ze kterého vandalové již před lety vytrhali  mosazné desky s věnováním
Trochu sešlý památník kanadským vojákům, ze kterého vandalové již před lety vytrhali mosazné desky s věnováním
Socha na piedestalu památníku čsl. Legionářům na Mořském hřbitově ve Vladivostoku
Socha na piedestalu památníku čsl. Legionářům na Mořském hřbitově ve Vladivostoku
Noční pohled na Zlatý most a severní část obchodního přístavu
Noční pohled na Zlatý most a severní část obchodního přístavu
Pamětní deska čsl. Legionářům na Mořském hřbitově
Pamětní deska čsl. Legionářům na Mořském hřbitově
Žulové náhrobky a památník čsl. Legionářům na Mořském hřbitově
Žulové náhrobky a památník čsl. Legionářům na Mořském hřbitově
Ostrov Skrepleva v Tichém oceánu,
Ostrov Skrepleva v Tichém oceánu,
Zbytky budov na Ruském ostrově. Jedná se zřejmě o pozůstatky nemocnice nebo školy  sloužící čsl. Legionářům
Zbytky budov na Ruském ostrově. Jedná se zřejmě o pozůstatky nemocnice nebo školy sloužící čsl. Legionářům
Noční směna čínských pracovníků opravujícím před květnovými oslavami dlažbu kolem  vojenské ponorky
Noční směna čínských pracovníků opravujícím před květnovými oslavami dlažbu kolem vojenské ponorky
Legionáři > Příběh filmu > Sibiř 2015 > Mission completed